Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej iod@ordoiuris.pl
Data publikacji: 05.06.2025
• Światowe Zgromadzenie Zdrowia, najwyższy organ Światowej Organizacji Zdrowia, zdecydowało o przyjęciu opracowywanego od ponad 3 lat tzw. traktatu pandemicznego.
• Większość z budzących zastrzeżenia propozycji sformułowań została usunięta z tekstu umowy, jednak w tekście pozostały liczne kontrowersyjne postanowienia dotyczące zwalczaniu „dezinformacji” czy „informacji wprowadzających w błąd” oraz obowiązku dzielenia się przez państwa - strony produktami medycznymi.
• W związku z tym, Ordo Iuris rekomenduje odrzucenie traktatu przez Polskę.
• Instytut przygotował także analizę dokumentu.
Podczas majowej 78. sesji Światowego Zgromadzenia Zdrowia (World Health Assembly), najwyższego organu Światowej Organizacji Zdrowia, przyjęto opracowywany od ponad trzech lat tzw. traktat pandemiczny. Deklarowanym celem tej umowy międzynarodowej jest uzyskanie odpowiedniego poziomu gotowości, zapobiegania i przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych w skali globalnej.
W preambule do traktatu zawarto sformułowanie, poprzez które podkreślono, iż to właśnie państwa ponoszą główną odpowiedzialność za wspieranie zdrowia i dobrobytu swoich narodów oraz że państwa mają zasadnicze znaczenie dla wzmocnienia zapobiegania pandemiom, gotowości i reagowania. Pojawiło się tam również postanowienie, na mocy którego wskazano, że WHO jest organem koordynującym i kierującym międzynarodowymi działaniami w dziedzinie zdrowia, w tym zwłaszcza w zakresie zwalczania pandemii. Znalazło się także sformułowanie, w którym podkreślono znaczenie „budowania zaufania i zapewnienia terminowej wymiany informacji w celu zapobiegania szerzeniu informacji wprowadzającym w błąd, dezinformacji i stygmatyzacji”.
W części projektu traktatu pandemicznego, zawierającego definicje prawne (art. 1) znalazł się wyraźnie widoczny zabieg, mający na celu ujednolicenie terminologii występującej w dokumencie z definicjami zawartymi w Międzynarodowych Przepisach Zdrowotnych (MPZ). W ślad za tą ostatnią regulacją, w traktacie zdefiniowano więc pojęcia takie jak „Stan zagrożenia zdrowia publicznego o znaczeniu międzynarodowym” (Public Health Emergency of International Concern) oraz „Stan zagrożenia pandemicznego” (Pandemic Emergency).
Cel traktatu pandemicznego został zdefiniowany jako zapobieganie pandemiom, przygotowanie się i reagowanie na nie (art. 2). Natomiast w art. 3, zawierającym zasady, którymi strony będą się kierować przy wdrażaniu postanowień tej umowy międzynarodowej oraz by osiągnąć jej cele, wskazano na wartości takie jak m.in. „prawo do rozwoju” (rght to development), „niedyskryminację” (non-discirimination), „równość płci” (gender equality) oraz „ochronę osób znajdujących się w trudnej sytuacji” (protection of persons in vulnerable situations).
Na mocy postanowień traktatu ustanowiono „Globalną Sieć Łańcucha Dostaw i Logistyki” (Global Supply Chain and Logistics Network), czyli Sieć GSCL (GSCL Network - art. 13 ust. 1). Zadaniem Sieci GSCL jest wzmocnienie, ułatwienie i usunięcie barier oraz zapewnienie sprawiedliwego, terminowego, szybkiego, bezpiecznego i przystępnego cenowo dostępu do produktów zdrowotnych związanych z pandemią dla krajów potrzebujących pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym, w tym w sytuacjach pandemii, oraz w celu zapobiegania takim sytuacjom. Zgodnie z treścią art. 13 ust. 2, struktura, funkcję oraz zasady działania Sieci GSCL zostaną określone przez Konferencję Stron, która jest organem traktatowym.
W ostatecznym tekście traktatu pojawiło się również sformułowanie mówiące o tym, że strony uznają znaczenie zapewnienia, aby środki wprowadzane w przypadku stanu zagrożenia pandemicznego w handlu, były konkretnie ukierunkowane, proporcjonalne, przejrzyste i tymczasowe oraz nie powodowały niepotrzebnych barier w handlu ani zakłóceń w łańcuchach dostaw (art. 14 ust. 4).
Na mocy przepisów zawartych części traktatu poświęconej finansowaniu tej umowy międzynarodowej, utworzono „Koordynacyjny Mechanizm Finansowy” (Coordinating Financial Mechanism). Mechanizm z dokładnie taką samą nazwę ustanowiono na gruncie znowelizowanych Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych. W dalszej części traktatu wyraźnie podkreślono, iż Koordynacyjny Mechanizm Finansowy ustanowiony na mocy Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych będzie wykorzystywany jako narzędzie służące realizacji Traktatu Pandemicznego, w sposób określony przez Konferencję Stron.
Zgodnie z informacjami zawartymi w tekście rezolucji Światowego Zgromadzenia Zdrowia, jak i w przepisach traktatu pandemicznego, traktat wchodzi w życie trzydziestego dnia po dacie złożenia sześćdziesiątego dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia, zatwierdzenia, formalnego potwierdzenia lub przystąpienia u depozytariusza (art. 33 ust. 1). W odniesieniu do poszczególnych państw traktat wchodzi w życie trzydziestego dnia po dacie złożenia dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia (art. 33 ust. 2).
– Należy zauważyć, iż zdecydowana większość z budzących największe kontrowersje przepisów, pojawiających się we wcześniejszych projektach traktatu, została usunięta z ostatecznego tekstu tej umowy międzynarodowej. Za przykład mogą tutaj posłużyć uprzednio publikowane propozycje dotyczące sformułowania obecnego art. 16 (dawniej art. 18). W poprzednich projektach postulowano nałożenie na państwa – strony obowiązku zwalczania „fałszywych, wprowadzających w błąd, błędnych lub nieprawdziwych informacji”. W wersji traktatu przyjętej przez Światowe Zgromadzenie Zdrowia zrezygnowano z takiego kształtu komentowanego przepisu, ograniczając się zawarcia w preambule postanowienia, poprzez które podkreśla się znaczenie „budowania zaufania i zapewnienia terminowej wymiany informacji w celu zapobiegania szerzeniu informacji wprowadzającym w błąd, dezinformacji i stygmatyzacji”. Z drugiej strony trzeba stanowczo podkreślić, iż, pomimo usunięcia z ostatecznego tekstu traktatu budzących największe kontrowersje propozycji postanowień, nadal zwiera on przepisy budzące istotne wątpliwości. Dlatego też Instytut Ordo Iuris rekomenduje odrzucenie tej umowy międzynarodowej – komentuje Patryk Ignaszczak z Centrum Prawa Międzynarodowego Ordo Iuris.
Czytaj również:
• „Światowa Organizacja Zdrowia. Geneza, historia, kontrowersje”
02.07.2025
• Instytut Ordo Iuris opublikował raport „Przestępstwo zniesławienia a swoboda wypowiedzi dziennikarskiej”.
01.07.2025
• Instytut Ordo Iuris i Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich organizują debatę pt. „Przestępstwo zniesławienia a swoboda wypowiedzi dziennikarskiej”.
30.06.2025
W czwartek 26 czerwca 28 sędziów Sądu Najwyższego wydało oświadczenie, które całkowicie wpisuje się w narrację uporczywie forsowaną przez rząd, jakoby Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych nie była sądem. Przedstawiciele rządu Donalda Tuska od miesięcy kontynuują tę kuriozalną narrację pomimo faktu, iż rząd ten funkcjonuje na podstawie wotum zaufania wyrażonego przez Sejm wybrany w wyborach 15 października 2023 r., których ważność również zatwierdziła przecież ta sama Izba na podstawie art. 101 ust. 1 Konstytucji RP.
30.06.2025
• Sąd Rejonowy Poznań Nowe Miasto i Wilda uznał osoby, które zakłóciły w 2020 r. Mszę Świętą w poznańskiej katedrze, winnymi przestępstwa złośliwego przeszkadzania w akcie kultu religijnego.